Prullaria en Christmasland - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Marco Poecke - WaarBenJij.nu Prullaria en Christmasland - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Marco Poecke - WaarBenJij.nu

Prullaria en Christmasland

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

02 Januari 2017 | Taiwan, Taipei

Vandaag zijn we weer kris kras door Taipei gereisd.
In de ochtend zijn we naar de Handycraftmarket geweest, een staatswinkel waar allerlei zaken verkocht worden die door Taiwanese kunstenaars/ambachtslieden worden gemaakt.
Het varieert van briefopeners en t-shirts tot marmeren vazen en schilderijen.
Er zitten prachtige kunstwerkjes tussen maar ook de meest afschuwelijke, nutteloze prullaria die je aan je ergste vijand nog niet kado zou doen.
Een groot gedeelte is erg nationalistisch van aard zoals flesopeners in de vorm en de kleuren van het land, schreeuwende t-shirts met de Taiwanese vlag er op, miniatuurpoppetjes van Chiang Kai-Shek, en voor in de winter (zoals nu hier, 23 graden) hebben ze zelfs mutsen en sjaals met de Taiwanese vlag er op.
De kids hebben nog wat souveniers gekocht, armbandjes en pennen.

Daarna zijn we vanaf de Handycraftmarket naar Taipei Main Station gewandeld.
Degenen die in Taipei bekend zijn weten dat dat maar een klein stukje is.
Toen we bijna bij Taipei Main station waren zijn de kids en ik de weg overgestoken via een voetgangersbrug. We waren bijna boven toen boven aan de trap een keurig gekleed en opgedoft Taiwanees dametje angstig stond te kijken en zwaar stond te ademen, lichtelijk in de stress.
Ik vroeg in het engels of het wel goed ging met haar, en ik kreeg in gebrekkig engels antwoord dat ze niet naar beneden durfde omdat ze hoogtevrees had. Het was ook een behoorlijk steile trap.
Ik heb aangeboden om haar te helpen en heb haar een arm gegeven. Ze pakte mijn arm en voetje voor voetje, treetje voor treetje heb ik haar naar beneden begeleid.
Eenmaal beneden kreeg ik wel 20 keer "Xièxiè" (spreek uit: sjèsjè) oftewel dankjewel te horen.
Weer een goede daad gedaan...
Intussen waren Nicole en oma tot de ontdekking gekomen dat de route die zij gekozen hadden niet ging werken en dus kwamen ze ook de weg over via de voetgangersbrug.

In de Taipei Main Station hebben we eerst nog even geluncht voordat we verder gingen, met de metro naar Banqiao waar de laatste dag van Christmasland was aangebroken.
We waren daar in de middag en dan slaat het helemaal nergens op, dan lijkt het gewoon op een ordinaire Hollandse braderie waar dan alleen maar overwegend taiwanezen lopen.
Maar toen de duisternis in viel, zo tegen 17.30, gingen de lichtjes aan en begonnen de projectieshows op de New Taipei City Hall.
Een prachtig gezicht, maar ook best vreemd...
Mooie lichtjes, winters thema, kerstliedjes...en 23 graden op de thermometer.
Heel veel taiwanezen lopen ook gewoon met een dikke jas aan, voor hen is het koud nu.
En dan hoor ik dat het in Gelderland koud is en dat er op sommige plekken zelfs een klein beetje sneeuw
was gevallen...Als ik mag kiezen, dan ben ik liever hier.
Maar helaas, nog 2 volle dagen hier en dan moeten we weer terug naar Nederland.
Normaal gesproken heb ik het na 2 weken vakantie wel gezien en vind ik het ook wel weer fijn om weer terug te gaan.
Maar dit is nu voor mij de derde keer dat ik hier ben en het is ook de derde keer dat ik eigenlijk niet naar huis wil. Dit land heeft zo'n impact op mij...
De sfeer, het landschap, de mensen....het is de combinatie.
Ik voel me hier zo verschrikkelijk thuis, terwijl ik in Nederland steeds meer een gevoel van vervreemding krijg door alles wat ik daar om me heen zie en hoor...
Ik weet nu al dat het weer drama wordt als ik over 2 dagen weer terug moet.
Maar da's voor later zorg...voor nu...slaap lekker!

Morgen meer, laat een berichtje achter als je wilt!

Laterrrr!

  • 02 Januari 2017 - 17:21

    Monique:

    Zo, zo een echte gentleman, een goeie daad. Jammer dat daar geen foto van gemaakt is!!
    Nog niet aan denken dat je weer terug moet naar Nederland Marco!! Gewoon nog zoveel mogelijk genieten van jouw favoriete land!!
    Ik ken dat gevoel wel hoor, ik heb dat ook!! Maar dan als de vakantie voorbij is en we weer weg gaan uit Luxemburg......niet te vergelijken waarschijnlijk, maar het gevoel is wel hetzelfde.
    Lekker genieten nog van de Taiwanese sfeer, van de mensen en van het land!!

    Knuffel van ons voor jullie alle 5!!
    opa en oma

  • 03 Januari 2017 - 09:14

    Mireille:

    Wat een prachtig verhaal weer super om te lezen. Nog niet aan denken dat jullie weer terug moeten nog lekker van al het moois daar genieten.Groetjes aan iedereen

  • 03 Januari 2017 - 22:50

    Teuni Jacobs:

    Wat weer een mooi verslag
    Geniet nog van de mooie dingen en denk nog niet naar huis gaan

  • 04 Januari 2017 - 08:58

    George Leander:

    Hoi Marco,

    Leuk om te lezen. Vandaag helaas weer terug begrijp ik. Goede terug reis en nog het allerbeste voor 2017 voor jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 19 Dec. 2016
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 12028

Voorgaande reizen:

23 December 2016 - 06 Januari 2017

Back to Taiwan

Landen bezocht: